6 myter om digitale legetjenester
Hvis du ikke har brukt digitale legetjenester tidligere, er du kanskje litt skeptisk. Fungerer dette, og hva kan det brukes til? Vi har samlet seks myter vi ønsker å avfeie, slik at du kan føle deg trygg når du ønsker digital legehjelp.

Vi skjønner at mange er skeptiske til å snakke med en lege på nett. Våre erfarne leger var også det i starten. Men etter tusenvis av konsultasjoner, har vi sett hvor nyttig og lett det kan være å snakke med en lege, for å ordne de aller enkleste tingene.
Hjemmelegene er stolte av å være en helhetlig tjeneste som kombinerer hjemmebesøk og digital konsultasjon, også kalt legechat. Dette gjør at vi kan hjelpe deg med både større og mindre plager. Våre leger kan også veilede deg frem til den beste løsningen!
Her er seks myter vi ønsker å avfeie
Myte 1: Hjemmelegene finnes bare på nett
Hjemmelegene er en helhetlig tjeneste som tilbyr hjemmebesøk. Legene våre besøker de tusen hjem slik at stuen blir til et legekontor når det trengs. I takt med digitaliseringen, ønsker vi også å være tilgjengelig på nett, slik at man enkelt kan komme i kontakt med lege, uansett hvor man er. Kort oppsummert: våre leger jobber både digitalt og gjør hjemmebesøk når det trengs.
Myte 2: Du kan ikke få nødvendig behandling uten å treffe legen fysisk
Våre leger kan hjelpe deg med svært mange problemstillinger uten at du må treffe legen ansikt til ansikt. Legene kan hjelpe deg med rådgivning, skrive ut resepter og reseptfornyelse, akkurat som på et legekontor. Trykk her dersom du er nysgjerrig på hvilke problemstillinger vi kan hjelpe til med på vår legechat.
Myte 3: Du kan ikke stole på leger på nett
Vi skjønner deg godt. Det er viktig at du får en erfaren og dyktig lege. Våre leger er de samme som de du møter på fastlegekontoret, sykehuset eller legevakten til vanlig. Alle Hjemmelegene har minst tre års erfaring, og er valgt ut blant hundrevis av søkere. Til daglig jobber legene våre på fastlegekontor, sykehus eller legevakten.
Hos Hjemmelegene er du like trygg om du snakker med oss på nett eller får besøket hjem. Alle våre leger er nøye utplukket blant flere hundre søkere. De har med andre ord gode erfaringer med de fleste problemstillinger, hos liten og stor.
Myte 4: Du må snakke med chatlegen på telefon eller video for å få hjelp
Det som skiller oss fra andre digitale helsetjenester, er at vi tilbyr legechat. Denne fungerer akkurat som Messenger eller Whatsapp. Det gjør at legen kan jobbe mer effektivt, og muliggjør at du kan ha en løpende konsultasjon uansett hvor du befinner deg. Kanskje tør du også å ta opp ting som er pinlig ansikt til ansikt. Mange problemstillinger kan løses enkelt ved å chatte på denne måten, noe vi vet at både legene og pasientene har erfart.
I noen tilfeller vil legen be om et bilde, eller ringe deg opp. Bruk av både tekst, lyd, og bilde gjør deg og legen i stand til å kommunisere naturlig ut fra problemstillingen. Hver gang legen svarer deg, vil du motta en SMS. Det gjør at du i mellomtiden kan gjøre andre ting.
Myte 5: Du kan ikke stole på at legechat er trygt
Vi har arbeidet lenge med å utvikle en sikker og kryptert chat. Vi krever innlogging med Bank-ID for at du skal få tilgang til legechatten. Kryptert chat betyr at det kun er deg og legen du snakker med som har tilgang. All dialog og din helseinformasjon forblir mellom deg og legen, og journalføres på vanlig måte.
Myte 6: Du kan ikke være trygg på at du får riktige resepter på legechat
Våre leger gjør en grundig vurdering ut ifra din helsesituasjon. Dette betyr at du kan være trygg på at medisinene du får utskrevet, skal være til god hjelp.
Legen vil kunne skrive resepter på legemidler som anses som nødvendige i behandlingen, men en chat har også begrensninger. Legene vil vurdere hvilke legemidler som kan skrives ut, og vil aldri skrive ut resepter på vanedannende medisiner som smertestillende, sovemedisiner og beroligende medisiner (ofte omtalt som a- og b-preparater). Dersom ditt eneste ønske er å få resept på slike legemidler bør du heller oppsøke fastlegen din.
Vi har også etablert reseptfornyelse som betyr at du kan få resepter på medisiner du har brukt de siste 15 månedene. Normalt kan alle medisiner som du står på fast fornyes, men det er opp til legen å vurdere, og det finnes noen unntak. Ler mer om disse unntakene her.
Digital legekonsultasjon vs. hjemmebesøk – hva skal du velge?
Digital konsultasjon egner seg til en rekke problemstillinger, men kan ikke brukes til alt. Dersom du tror det trengs fysisk undersøkelse, sykemelding eller ta prøver, anbefaler vi et hjemmebesøk. Fordelen med vår tjeneste, er at vi tilbyr både hjemmebesøk og digital konsultasjon, og lar valget være opp til deg.
Dersom du er i tvil kan du starte med en digital konsultasjon. Legen vil kunne veilede deg videre, og hvis det trengs et hjemmebesøk motregnes prisen for digitale konsultasjonen.
Avslutningsvis …
Vi forstår skepsisen din knyttet til digitale helsetjenester, men kanskje fikk du avklart noen ting nå? Etter flere tusen konsultasjoner har legene våre erfart nytten av å kunne hjelpe pasientene der de er, når de trenger det. Fremtidens helsevesen må være tilgjengelig der du er, og enkelt å bruke. Vi er stolte av å kunne tilby en helhetlig tjeneste med både digital konsultasjon og hjemmebesøk.
Har du flere spørsmål om våre tjenester, snakk med oss på kundesupport på våre hjemmesider hver dag, kveld og helg hele året.