
Ofte stilte spørsmål
Her finner du en oversikt med spørsmål og svar om våre tjenester.
Hva kan vi hjelpe med digitalt?
Gjennom en digital legetime kommer du i direkte kontakt med en av våre dyktige leger! Vi kan bl.a:
- Behandle og følge opp medisinske problemstillinger og tilstander hvor det ikke er behov for fysisk undersøkelse. Det kan f.eks. gjelde kontroll av medisinering og bivirkninger, milde luftveisplager, vurdering av utslett og mer.
- Vi kan gi deg medisinske råd og anbefalinger basert på en vurdering av din helsetilstand.
- Vi kan fornye resepter på dine faste medisiner, med unntak av de som faller innunder narkotikaforskriften, altså A/B-preparater som Imovane, Paralgin forte, m.fl.
- I noen tilfeller kan legen henvise til spesialist, men ofte er det nødvendig med en fysisk legetime først.
Hva kan våre leger behandle på hjemmebesøk?
Hjemmelegene kan hjelpe deg med det samme som fastlegen og legevakten. Våre leger er svært erfarne og har med seg godt utstyrte legekofferter for å kunne utføre god diagnostikk og behandling. Hjemmelegene kan stort sett hjelpe deg med det du ellers besøker legen for, alt fra feber og infeksjoner til smerter og plager i kropp og bein. Vi kan blant annet måle CRP (infeksjonstall), undersøke urin, påvise streptokokker, måle blodtrykk, lytte på hjerte og lunger, ta neseprøve ved luftveisinfeksjon, sy sår, undersøke øyeskader, bandasjere og mye mer. Legene kan henvise til innleggelse på sykehus, til spesialist, billeddiagnostikk, samt utferdige sykemelding, resepter og legeattester på et hjemmebesøk. Vi understreker at ved akutt fare for liv og helse skal man alltid ringe 113. Har du spørsmål ang hva våre leger kan hjelpe deg med på en digital konsultasjon, kan du lese mer her.
Hvem står bak Hjemmelegene?
Hjemmelegene består av et tverrfaglig kjerneteam med bred erfaring fra offentlig og privat helsevesen, samt næringsliv. Teamet består av mange erfarne leger, samt ingeniører, teknologer, designere og økonomer, herunder medgründere av selskaper som Kolonial.no og Nabobil. Vår målsetning er å bruke ny teknologi til å gjeninnføre hjemmebesøket. Ved å koble pasienter med leger i nærheten, tror vi det blir enklere og bedre å være både lege og pasient. Våre leger og helsepersonell er svært nøye utvalgt blant mange søkere, og deler vår ambisjon om å gjeninnføre hjemmebesøket. Vi får fantastiske tilbakemeldinger på våre leger og helsepersonell hver eneste dag. Det er vi svært stolte av.
Hvilke tilstander og problemstillinger kan egne seg for digital konsultasjon?
- Allergi
- Bihulebetennelse
- Fordøyelsesproblemer, diaré og forstoppelse
- Erektil dysfunksjon
- Feber, forkjølelse, sår hals og influensa (men antibiotika kan sjelden skrives ut)
- Halsbrann og sure oppstøt
- Hodepine og migrene
- Hoste
- Hodepine
- Hudutslett, kløe, kviser og eksem
- Kjønnssykdommer
- Medisiner - råd og veiledning
- Munnsår
- Oppfølging etter hjemmebesøk
- Prevensjon og graviditet
- Pollenallergi
- Psykiske plager, uro og angst
- Reisesyke
- Reisevaksiner (veiledning og resepter)
- Reseptfornyelse og henvisning
- Spiseforstyrrelse
- Spørsmål til diagnose og behandling fra andre leger
- Stress / utmattelse
- Søvnproblemer
- Underlivsplager hos kvinner
- Urinveisinfeksjon
- Øyeinfeksjon
Hva kan vi ikke behandle på hjemmebesøk?
Selv om vi kan håndtere de aller fleste tilstander i hjemmet, er det noen pasienter som aldri skal vente på oss. Ved mistanke om akutt livstruende tilstander skal du alltid ringe 113 først. Eksempler på dette er brystsmerter, bevissthetsvekkelse, hjertestans, slag (plutselig oppstått skjevt ansiktsuttrykk, lammelser, uklar tale og/eller språkforstyrrelse), spedbarn under 3 måneder med feber over 38,5°C, akutt allergisk reaksjon, blodig oppkast, barn med astmaanfall (ved kjent astma), fremmedlegeme i luftveiene, krampeanfall, feberkramper, alvorlige skader og ulykker.
Hvilke begrensinger har digital legetime?
Dessverre er det ikke alt legen har lov til å gjøre i en digital legetime. Vi kan ikke hjelpe deg med:
- Resept for medisiner som faller innunder narkotikaforskriften, altså A/B-preparater (bl.a. sterke smertestillende eller beroligende medisiner som Paralgin Forte og Imovane)
- I de aller fleste tilfeller kan vi ikke gi resept for antibiotika. Det finnes noen unntak, for eksempel simple urinveisinfeksjoner, øyebetennelse, flåttbitt og kjønnssykdommer
- Skrive ut sykemeldinger
- Fraværserklæring til skole/universitet på eksamensdatoer
- Skrive ut henvisning på "bestilling". Legen gjør en selvstendig medisinsk vurdering som grunnlag for en eventuell henvisning til spesialist eller videre undersøkelser
- Utredninger, oppstart av nye medisiner og andre problemstillinger som krever lengre tids oppfølging av samme lege/spesialist.
- Ved selvmordstanker bør du kontakte 113, legevakten, den døgnåpne SOS-tjenesten eller Mental Helses hjelpetelefon på telefonnummer 116 123
Ved akutt fare for helse og liv, ring alltid 113!
Hvilke prøver kan vi ta når vi er hos deg?
Våre leger kan ta følgende prøver når du bestiller et vanlig hjemmebesøk: CRP (enkel blodprøve i fingeren), streptokokk (halsbetennelse), blodsukker og urinprøve. I tillegg utfører vi flere andre viktige deler av en klinisk undersøkelse som å måle oksygen i blodet, lytte på hjerte og lunger, samt ta puls og blodtrykk. Vi kan også utføre andre prøver som sendes til laboratorium for analyse, slik som urindyrkning, neseswab (corona/mykoplasma) og avføringsprøver. Dersom det er behov for spesifikke/utvidede blodprøver som analyseres på laboratorium, kan legen rekvirere dette slik at du kan ta prøven på et av Fürst sine prøvetakingsstasjoner eller på Hjemmelegenes klinikk.
Kan hvem som helst jobbe som Hjemmelege?
Nei. Våre leger er svært nøye utvalgt, ut fra høye krav til medisinsk kompetanse og erfaring. Våre leger jobber til daglig på fastlegekontor, sykehus, og legevakt, som allmennleger, kirurger, kreftleger eller indremedisinere til daglig. Dette er svært dyktige leger, som er godt vante med å håndtere alle slags små og store problemstillinger, hos barn, voksne og eldre. Å være Hjemmelege er noe vi setter høyt. Dette er de aller flinkeste legene, som har passert vårt smale nåløye i konkurranse med et tre-sifret antall søkere. En Hjemmelege er en svært dyktig lege. Det setter vi vår ære i å sørge for, og derfor kan du som pasient føle deg helt trygg i møtet med oss.
Digital konsultasjon vs hjemmebesøk, hva skal jeg velge?
Digital konsultasjon egner seg til en rekke enklere problemstillinger, men kan ikke brukes til alt. Dersom du tror det trengs fysisk undersøkelse eller prøver, anbefaler vi et hjemmebesøk. Fordelen med vår tjeneste, er at vi tilbyr både hjemmebesøk og digital konsultasjon, og lar valget være opp til deg. Dersom du er i tvil kan du starte med en digital konsultasjon. Legen vil kunne veilede deg videre, og hvis det trengs et hjemmebesøk motregnes prisen for digitale konsultasjonen. Digital konsultasjon er også godt egnet som oppfølging etter et hjemmebesøk.
Jeg får ikke video til å fungere, hva skal jeg gjøre?
- For å starte en videokonsultasjon med Hjemmelegene trenger vi tilgang til kamera og mikrofon på din enhet. Velg "Tillat" når du får spørsmålet om tilgang til kamera og mikrofon når du går inn i videorommet. Du kan også gi tilgang under innstillinger på din telefon eller pc. Innstillinger ser litt forskjellig ut fra om du er på telefon eller pc og hvilken nettleser du bruker. Under finner du lenker til hjelpesider for din nettleser.
- Om du trenger hjelp, kan du også starte en chat med vår kundesupport ved å trykke på snakkeboblen nederst i høyre hjørne.
- Det kan også være at nettleseren din ikke er støttet. Prøv å oppgradere nettleseren din eller bytt enhet og prøv igjen.
- Et godt gammel triks er også å prøve å starte telefon eller pc på nytt om problemet vedvarer.
Safari nettleser
Chrome nettleser
Firefox nettleser
- Fra datamaskin og telefon her
Microsoft edge nettleser
- Fra datamaskin her
Må jeg installere en app for å bestille digital konsultasjon?
Vi har med vilje unngått å lage en app, så det slipper du. Alt gjøres fra nettleseren din. Fordelen er at du kan bruke tjenestene fra både PC og mobil. Du kan likevel lage en app-knapp på iPhone som tar deg til denne nettsiden.
- Trykk på dele-ikonet nederst (firkant med pil)
- Velg «Legg til på Hjem-skjermen»
- Voila! Nå har du fått "app" med som linker til denne nettsiden.
Hvordan kvalitetssikres legene i Hjemmelegene?
Alle Hjemmelegene er svært dyktige leger med minimum tre års arbeidserfaring, og som er trygge med å håndtere alle slags tilstander innen allmennmedisin. Fordi Hjemmelegene opplever stor søkerpågang fra leger, kan vi velge ut kun de aller dyktigste legene. Vi stiller svært høye krav til medisinsk kompetanse og erfaring, men legger også stor vekt på personlig egnethet, sosiale evner og kommunikasjonsferdigheter. Alle Hjemmelegene sjekkes nøye for autorisasjon i helsepersonellregisteret, screenes med CV og minimum to oppgitte referanser, samt intervjues over telefon og ansikt til ansikt før oppstart. Hver Hjemmelege følges deretter opp løpende gjennom individualiserte tilbakemeldinger fra hver kunde. Dette gjør at vi kan sikre at alle våre leger holder vår høye standard. Vi håper du vil gi oss en tilbakemelding etter ditt besøk, slik at vi til enhver tid kan sørge for å utvikle oss selv og våre leger. En Hjemmelege er en dyktig lege.
Kan jeg ta opp flere problemstillinger?
Ved en digital konsultasjon ber vi deg om å begrense deg til én problemstilling. Dersom du tar opp flere ting, kan legen bli nødt til å sortere ut en ting å fokusere på for konsultasjonen. Har du flere problemstillinger som er komplekse eller tidkrevende anbefaler vi at du oppsøker lege fysisk, for eksempel ved å bestille et hjemmebesøk.
Kan vi sy og stripse sår og kutt?
Ja, men det er litt avhengig av såret. Våre leger er godt erfarne og har utstyr for å kunne sy og stripse mindre sår, men dersom det er pulserende blødning eller større dype sår bør dere straks kontakte legevakten eller ringe 113.
Har Hjemmeleger fullmakt til å gi resepter?
Alle våre leger har godkjent norsk autorisasjon og full rekvisisjonsrett. Legen vil kunne skrive resepter på legemidler som anses nødvendige i behandlingen. Legen vil også kunne innvilge sykemelding, skrive legeerklæring, og henvise videre til sykehus dersom dette er nødvendig. Vennligst merk at det er opp til hver og en lege å vurdere det medisinske behovet for en resept. Våre leger vil kunne skrive resepter på alle slags legemidler, men er generelt restriktive med resepter på vanedannende medisiner (såkalte a- og b- preparater). Dersom ditt eneste ønske er å få resept på slike legemidler bør du heller oppsøke fastlegen din.
Hvorfor hjemmebesøk?
Hjemmebesøk var tidligere en hjørnesten i legeyrket. Innen hjemmets trygge rammer har legen og pasienten svært gode forutsetninger for legekonsultasjon. Som pasient kan du slippe venterom og reisevei, men allikevel få en fullverdig medisinsk vurdering med fysiske undersøkelser og blodprøver på stedet. Ved å besøke pasienten hjemme vil legen kunne få et svært godt bilde av hele pasienten, i sitt nærmiljø. Slik kan legen forstå sykdomsbildet bedre, og skreddersy behandlingen ut fra pasientens omstendigheter. Vi mener dette gir enklere, nærere og bedre møter mellom lege og pasient.
Kan jeg få henvisning til spesialist?
Henvisninger til spesialister må ha en medisinsk indikasjon og behov som vurderes av lege. Vi kan skrive henvisninger, der det er relevant. Legen avgjør om det er relevant og vurderer den medisinske indikasjonen, ut i fra din problemstilling og sykehistorie. Vær oppmerksom at Hjemmelegene ikke kan love at en henvisning blir godkjent i sekundærhelsetjenesten eller av ditt forsikringsselskap. Det er derfor viktig at du deler all relevant informasjon vedrørende din situasjon med legen.
Hvordan får jeg tak i henvisningen/legeerklæringen min?
Dine henvisninger/legeerklæringer finner du under "Mine dokumenter" på Min side. Du kan også gå direkte til "Mine dokumenter" ved å logge inn med BankID på denne siden.
Kan jeg få sykemelding på hjemmebesøk?
Ja, på et hjemmebesøk kan Hjemmelegene utstede gyldig sykemelding. Det kan derimot ikke skrives ut over legechat, med mindre du har hatt oss på besøk tidligere. Det er opp til legen, i samråd med deg, å vurdere behov for sykemelding. Merk at vi ikke kan tilbakedatere sykemeldinger under noen omstendigheter, og at legen normalt kun vil skrive sykemelding på 3-5 dager. Ved behov for lengre tids sykemelding bør du oppsøke fastlegen din.
Hvorfor bruker vi chat, telefon, bilde og video?
Digitale konsultasjoner gjør at legen kan jobbe mer effektivt, og muliggjør at du kan ha en konsultasjon uansett hvor du befinner deg. Kanskje tør du også å ta opp ting på chat eller telefon som er pinlig ansikt til ansikt. I noen tilfeller vil legen anbefale bruk av telefon eller video, eller be om et bilde. Bruk av både tekst, lyd, bilde og video gjør deg og legen i stand til å kommunisere naturlig ut fra problemstillingen. Når legen svarer deg, vil du motta en SMS. Det gjør at du kan gjøre andre ting mens du venter. Effektivt for legen, og behagelig for deg.
Kan jeg få henvisning til sykehus og spesialistutredning etter hjemmebesøk?
Ja. Hjemmelegene vil kunne erstatte et besøk hos legevakt eller fastlege, og løse de aller fleste problemstillinger på stedet. Dersom vi ikke kan løse problemet der og da vil Hjemmelegene kunne innlegge på sykehus for videre utredning og behandling når dette er påkrevd, eller henvise til spesialistutredning eller billeddiagnostikk (MR, CT, røntgen, ultralyd) når det trengs.
Kan jeg be om resept, henvisninger eller rekvisisjoner på kundesupport?
Grunnet lovbestemte krav til personvern og informasjonssikkerhet skal det ikke sendes pasientopplysninger, ønske om resept, henvisninger, rekvisisjoner m.m. på mail eller annen skriftlig kundesupport. Mail og supporthenvendelser med slike forespørsler vil ikke bli besvart av samme grunn.
Kan jeg få henvisning til røntgen, MR, CT, ultralyd etter hjemmebesøk?
Ja, våre leger kan henvise til billeddiagnostisk utredning med CT, røntgen, MR eller ultralyd dersom legen finner indikasjon for det.
Hva koster et hjemmebesøk?
Hjemmelegene har fast pris per konsultasjon med lege på 1490,- uansett reiseavstand, tidspunkt på døgnet og type problemstilling. Prisen gjelder for én person. Dersom du ønsker behandling av ytterligere én pasient på samme hjemmebesøk koster dette 990 kr i tillegg. Du får en svært erfaren og dyktig lege, som setter av god tid. Undersøkelser, medisinsk utstyr og medisiner som blir gitt, er inkludert i prisen. Det samme gjelder sykemelding, resept og attester dersom det er aktuelt.
Hvordan bestiller jeg et hjemmebesøk med Hjemmelegene?
Du bestiller en lege enkelt via vår hjemmeside ved å skrive din adresse og deretter velge time. Deretter vil du angi hvorfor du ønsker en lege, samt kontaktinformasjon, og gjennomføre betaling. Du vil få oppgitt fullt navn på legen når timen er bestilt, og legen vil kontakte deg på telefon i forkant av hjemmebesøket. Vennligst ha telefonen i nærheten og besvar gjerne anrop også fra ukjent eller anonymt nummer.
Hvordan får jeg tilgang til den digitale konsultasjonen?
Bruk lenken du fikk i bekreftelses-eposten eller på SMS til å åpne / gå inn på den digitale konsultasjonen. Ved chat-konsultasjoner kan du åpne og lukke konsultasjonen så ofte du vil, sånn at du kan gjøre andre ting mens du venter på svar fra legen.
Hvem kan bestille en Hjemmelege?
Hjemmelegene er til for alle og enhver, både liten og stor. Alle personer over 18 år med et gyldig betalingskort kan bestille en lege fra Hjemmelegene, og for pasienter under 18 år trengs en foresatt til å kunne bestille. Mange velger også å bestille en lege hjem til noen de er glad de - vi hjelper gjerne mor, far, bestemor og bestefar også.
Kan jeg bestille en lege på vegne av mitt barn eller andre pårørende?
Ja. Oppgi ved bestillingen at konsultasjonen ikke gjelder for deg selv, og hvem som skal behandles. Husk å angi kontaktinformasjon til pasienten og hans/hennes gateadresse så legen kan finne frem.
Kan jeg bestille test for kjønnssykdommer hos dere?
Vi kan hjelpe deg med både test og behandling av seksuelt overførbare sykdommer (kjønnssykdommer). Du får tilsendt et test-kit i posten, og kan ta testen hjemme. Når svaret har kommet til legen, kan vi evt. skrive ut relevant behandling til deg. Vi kan ikke starte opp behandling uten at det foreligger en positiv test.
Kan legen vurdere flere pasienter ved samme besøk?
Ved bestilling kan du velge om du ønsker en time for 1 eller 2 personer i samme husstand. Da vil dere få en lege hjem til adressen du oppgir, som ser på to pasienter ved samme besøket. Dette medfører et pristillegg for pasient nr 2 på 990kr.
Hvordan betaler jeg legen?
Betaling skjer ved bestilling av time, og pengene blir belastet ditt betalingskort. Du betaler derfor ingenting direkte til legen. Slik kan du og legen konsentrere dere fullt og helt om konsultasjonen i stedet.
Får jeg en kvittering for betalingen?
Ja. Du får tilsendt kvittering til din oppgitte e-postadresse. Du kan også logge inn på "Min side" for å få finne kvitteringer fra dine tidligere besøk.
Hvordan bruker jeg en rabattkode?
Hvis du har mottatt en rabattkode legges denne til etter du har valgt time. Skriv inn rabattkode uten anførselstegn, og trykk på "legg til", så vil prisen oppdateres. Merk at betalingskort må legges til og bekreftes som gyldig uansett rabattens størrelse. Det er kun sluttprisen som vil bli belastet.
Hvorfor kan jeg ikke se bilde av legen?
Du kan se fullt navn og bilde av legen etter du har gjennomført bestillingen. Du kan være helt trygg på at alle våre leger er nøye utvalgte, godt kvalifiserte og svært erfarne. Når vi rekrutterer leger ser vi etter høy medisinsk kompetanse, men også sterke sosiale evner som er viktig for å kunne tilby et godt og trygt hjemmebesøk. Vi ber deg derfor velge den timen som passer best. Ved at hver pasient velger den timen som passer best, kan vi sørge for at den legen som er nærmest tar besøket. Slik sparer vi både miljøet og legens tid.
Hvordan kan jeg avbestille en time?
Du kan avbestille hjemmebesøk inntil 24 timer før konsultasjonen. Velger du å avbestille hjemmebesøket etter tidsfristen på 24 timer før konsultasjonen starter vil vi ikke kunne refundere ditt beløp.
Digitale konsultasjoner kan avbestilles kostnadsfritt frem til konsultasjonens start.
Hvorfor må jeg betale fullpris hos dere?
I likhet med andre private legetjenester, mottar vi ikke offentlig refusjon. For å kunne tilby legebesøk har vi tilknyttet leger som er godt utstyrte, og som kommer akkurat dit du ønsker. Størstedelen av prisen du betaler går til å dekke legens lønn og utgifter i forbindelse med hjemmebesøket.
Jeg finner ingen ledige timer på de tidspunktene jeg ønsker.
Vi har tidvis stor pågang, og håper derfor at du vil bestille den første ledige timen du får opp. Vi jobber fortløpende med å skaffe flere leger for å kunne utvide tilbudet. Dersom du ikke får opp timer kan det være at vi ikke har kommet til ditt område ennå, eller at vi bare akkurat har startet opp tilbudet i ditt nærområde.
Kan jeg benytte mitt frikort hos Hjemmelegene?
Dessverre kan vi ikke godta frikort da private legetjenester ikke mottar refusjon fra det offentlige.
Hvordan er dekningen i ulike områder?
Hjemmelegene har en smart plattform, som bruker avansert teknologi for å koble pasienter med leger i nærheten. Hver lege tilbyr hjemmebesøk i sitt nærområde, og bestemmer selv når de er tilgjengelige. Vår legedekning bestemmes derfor av hvor mange leger vi har tilknyttet i de ulike områdene. Vi er tilgjengelige for hjemmebesøk i Stor-Oslo. Trenger du hjelp i andre områder, kan du bestille en digital konsultasjon.
Kan jeg bestille lege til en annen adresse enn mitt hjem?
Ja, adressen du angir ved bestilling bestemmer hvor legen vil møte opp. Vi anbefaler at du benytter din boligadresse, men hvis du ønsker å treffe legen på jobben, hotellet, eller et annet sted er det selvsagt helt i orden. Det er lurt å sjekke at det finnes et egnet sted som gir godt lys og ro for en god konsultasjon.
Kan jeg bestille den samme legen på nytt?
Ja, det kan du. Etter at det første besøket er utført vil du få en e-post med en hilsen fra legen som var hos deg. I denne e-posten finner du en link du kan trykke på for å få opp timene som den samme legen har lagt ut. Bestiller du en av disse timene vil du få akkurat den samme legen på besøk igjen. Du kan også bestille ny time med samme legen igjen ved å logge inn på "Min side" på hjemmelegene.no.
Blir et besøk av Hjemmelegene journalført i min pasientjournal hos min fastlege?
I de fleste tilfeller ønsker vi å sende en epikrise fra besøket til fastlegen din. Hjemmelegene ønsker et godt og nært samarbeid med øvrige aktører i helsevesenet rundt hver og en pasient. Derfor er det er viktig at fastlegen din involveres i problemstillinger som bør følges over tid, og våre leger kan be deg følge opp noe i etterkant med fastlegen din.
Du kan nekte legen som besøker deg å dele journalopplysninger med fastlegen din. Hjemmelegene fraråder allikevel dette da fastlegen spiller en svært viktig rolle i oppfølging av deg over tid, som krever god kjennskap til hele din helsesituasjon.
Hvordan får jeg hjelp til spørsmål om sykemelding, reseptproblemer eller tilsending av journal?
Ved spørsmål om sykemelding, tilsending av journal til deg eller fastlege, problemer med resept eller spørsmål til utskrevne medisiner kan du kontakte oss på support eller telefon. Da kan vi hjelpe dere til å komme i kontakt med legen for raskest mulig avklaring. Vær klar over at det kan ta noe tid i helg eller på helligdager. Du kan også sende en beskjed til legen inntil 72 timer etter hjemmebesøket via "Min side".
Hvor mye oppfølging følger med et hjemmebesøk?
Vi er svært opptatt av å følge opp våre pasienter. Dersom legen var hos deg for mindre enn to dager siden vil du derfor kunne komme i direkte kontakt med legen på "Min side". I noen tilfeller vil ikke legen kunne hjelpe deg over telefon, og det vil da være nødvendig med en ny konsultasjon. Dette er en vurdering som legen må gjøre.
Sykdom og tilstander endrer seg over tid, og derfor er det medisinsk nødvendig at legen gjør et nytt besøk/oppfølging for forespørsler som kommer inn mer enn to dager etter et besøk. I disse tilfeller må du derfor bestille en ny konsultasjon. Husk at du kan bestille nytt hjemmebesøk med samme lege ved å bruk lenke tilsendt på e-post eller logge inn på "Min side" . Ta kontakt med vår kundesupport ved spørsmål om dette.
Hvorfor svarer ikke legen på telefon og/eller SMS fra meg?
Legene og helsepersonellet i Hjemmelegene har dessverre ikke mulighet til å svare på henvendelser direkte fra pasienter på SMS og telefon. Bruk vennligst vår hjemmeside for å komme i kontakt med oss, via support eller telefon. Husk at du kan sende en beskjed til legen inntil 72 timer etter hjemmebesøket eller bestille en ny time med samme lege via "Min side". Har du spørsmål utover dette, vennligst kontakt vår support.
Vi understreker at ved akutt fare for liv og helse skal man alltid ringe 113 og ikke vente på oss.
Hvor henter jeg mine medisiner?
På hjemmebesøk har legene våre med seg noen av de vanligste medisinene som brukes, og hvis det er aktuelt kan legen starte behandlingen på stedet. Hvis legen skriver ut resept vil du kunne bruke denne hos alle norske apoteker. Hvis du har fått resept på legemidler, kan du få dette levert hjem fra de fleste apotek.
Hvor finner jeg den digitale sykemeldingen som jeg fikk av legen?
Da går du inn på NAV.no og trykker på siden «Ditt sykefravær». Du finner mer informasjon på denne siden. NAV er ellers alltids behjelpelige hvis du har noen spørsmål, og vi anbefaler du ringer dem og hører om de har mottatt sykemeldingen din. Hvis du fortsatt har problemer med å finne sykemeldingen din, er du velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon. Du kan også varsle legen på "Min side" dersom du ikke finner sykemeldingen.
Hvordan behandler dere mine helseopplysninger?
Hjemmelegene setter ditt personvern svært høyt. Grunnet lovbestemte krav til personvern og informasjonssikkerhet lagres alle sensitive opplysninger kryptert i vår database.
Pasienter bes derfor heller ikke oppgi sensitiv informasjon ved henvendelse til Hjemmelegenes kundesupport. Opplysninger som du deler med legen vil være bundet av streng taushetsplikt, og kun journalføres i et separat elektronisk journalsystem som oppfyller alle krav til datasikkerhet og personvern. Med Hjemmelegene kan du føle deg helt trygg på at ditt personvern ivaretas til enhver tid.
