Digital helsehjelp for If-kunder med helse­forsikring

  • Prat med en lege på video eller chat
  • Åpent 7-22 alle dager
  • Ingen app – enkel tilgang på alle skjermer
Far trøster syk sønn som ligger i sofaen og ser på nettbrett.
Håndplukkede leger med solid kompetanse
Kvinne i hvit skjorte som bestiller legetime på mobilen i lyse omgivelser.

Hvordan fungerer det?

  1. Logg inn med BankID
  2. Legg inn ditt avtalenummer
  3. Gi oss litt informasjon
  4. Du er klar til å prate med legen!

Digital legetime hos Hjemmelegene for deg selv og dine barn under 18 år er inkludert i din helseforsikring. Barn mellom 16 og 18 år må logge inn med sin egen BankID.

Les mer om hva som er inkludert her.

Logg inn og få hjelp

Ofte stilte spørsmål

For deg som har If Helseforsikring er digital legetime hos Hjemmelegene inkludert. Her kommer du i direkte kontakt med en av våre dyktige leger. Vi kan blant annet hjelpe deg med:

  • Undersøkelse og behandling
  • Resept og legeerklæring
  • Henvisning

Når kan vi gi resept?

Vi gir kun resept på antibiotika i noen få tilfeller og der det er god indikasjon for det. Beroligende eller vanedannende legemidler kan ikke skrives ut på digital konsultasjon.

Fraværserklæringer og eksamen

Fraværserklæringer kan ikke skrives på eksamensdatoer.

Hvilke tilstander og problemstillinger kan egne seg for digital konsultasjon?

  • Allergi
  • Bihulebetennelse
  • Fordøyelsesproblemer, diaré og forstoppelse
  • Erektil dysfunksjon
  • Feber, forkjølelse, sår hals og influensa (men antibiotika kan sjelden skrives ut)
  • Halsbrann og sure oppstøt
  • Hodepine og migrene
  • Hoste
  • Hodepine
  • Hudutslett, kløe, kviser og eksem
  • Kjønnssykdommer
  • Medisiner - råd og veiledning
  • Munnsår
  • Oppfølging etter hjemmebesøk
  • Prevensjon og graviditet
  • Pollenallergi
  • Psykiske plager, uro og angst
  • Reisesyke
  • Reisevaksiner (veiledning og resepter)
  • Reseptfornyelse og henvisning
  • Spiseforstyrrelse
  • Spørsmål til diagnose og behandling fra andre leger
  • Stress / utmattelse
  • Søvnproblemer
  • Underlivsplager hos kvinner
  • Urinveisinfeksjon
  • Øyeinfeksjon

Hvilke begrensinger har digital legetime?

Dessverre er det ikke alt legen har lov til å gjøre i en digital legetime. Vi kan ikke hjelpe deg med:

  • Resept for medisiner som faller innunder narkotikaforskriften, altså A/B-preparater (bl.a. sterke smertestillende eller beroligende medisiner som Paralgin Forte og Imovane)
  • I de aller fleste tilfeller kan vi ikke gi resept for antibiotika. Det finnes noen unntak, for eksempel simple urinveisinfeksjoner, øyebetennelse, flåttbitt og kjønnssykdommer
  • Skrive ut sykemeldinger
  • Fraværserklæring til skole/universitet på eksamensdatoer
  • Skrive ut henvisning på "bestilling". Legen gjør en selvstendig medisinsk vurdering som grunnlag for en eventuell henvisning til spesialist eller videre undersøkelser
  • Utredninger, oppstart av nye medisiner og andre problemstillinger som krever lengre tids oppfølging av samme lege/spesialist.
  • Ved selvmordstanker bør du kontakte 113, legevakten, den døgnåpne SOS-tjenesten eller Mental Helses hjelpetelefon på telefonnummer 116 123

Ved akutt fare for helse og liv, ring alltid 113!

Må jeg installere en app for å bestille digital konsultasjon?

Vi har med vilje unngått å lage en app, så det slipper du. Alt gjøres fra nettleseren din. Fordelen er at du kan bruke tjenestene fra både PC og mobil. Du kan likevel lage en app-knapp på iPhone som tar deg til denne nettsiden.

  • Trykk på dele-ikonet nederst (firkant med pil)
  • Velg «Legg til på Hjem-skjermen»
  • Voila! Nå har du fått "app" med som linker til denne nettsiden.

Jeg får ikke video til å fungere, hva skal jeg gjøre?

  • For å starte en videokonsultasjon med Hjemmelegene trenger vi tilgang til kamera og mikrofon på din enhet. Velg "Tillat" når du får spørsmålet om tilgang til kamera og mikrofon når du går inn i videorommet. Du kan også gi tilgang under innstillinger på din telefon eller pc. Innstillinger ser litt forskjellig ut fra om du er på telefon eller pc og hvilken nettleser du bruker. Under finner du lenker til hjelpesider for din nettleser.
  • Om du trenger hjelp, kan du også starte en chat med vår kundesupport ved å trykke på snakkeboblen nederst i høyre hjørne.
  • Det kan også  være at nettleseren din ikke er støttet. Prøv å oppgradere nettleseren din eller bytt enhet og prøv igjen.
  • Et godt gammel triks er også å prøve å starte telefon eller pc på nytt om problemet vedvarer.

Safari nettleser

  • Fra datamaskin her
  • Fra telefon her

Chrome nettleser

  • Fra datamaskin her
  • Fra telefon her

Firefox nettleser

  • Fra datamaskin og telefon her

Microsoft edge nettleser

  • Fra datamaskin her

Kan jeg ta opp flere problemstillinger?

Ved en digital konsultasjon ber vi deg om å begrense deg til én problemstilling. Dersom du tar opp flere ting, kan legen bli nødt til å sortere ut en ting å fokusere på for konsultasjonen. Har du flere problemstillinger som er komplekse eller tidkrevende anbefaler vi at du oppsøker lege fysisk, for eksempel ved å bestille et hjemmebesøk.

Kan jeg få legeerklæring?

Etter individuell vurdering kan du får legeerklæring som dokumenterer fravær på skole/studie. Vi skriver ikke fraværserklæring på eksamensdatoer.

Kan jeg få henvisning til spesialist?

Henvisninger til spesialister må ha en medisinsk indikasjon og behov som vurderes av lege. Vi kan skrive henvisninger, der det er relevant. Legen avgjør om det er relevant og vurderer den medisinske indikasjonen, ut i fra din problemstilling og sykehistorie. Vær oppmerksom at Hjemmelegene ikke kan love at en henvisning blir godkjent i sekundærhelsetjenesten eller av ditt forsikringsselskap. Det er derfor viktig at du deler all relevant informasjon vedrørende din situasjon med legen.

Skriver dere henvisning til røntgen og MR?

Hjemmelegene kan henvise deg til røntgen, MR eller mammografi, hvis det er indikasjon for det. Det vil ofte være behov for fysisk undersøkelse for å kunne avgjøre indikasjonen.

Vi kan ikke henvise til akutte undersøkelser, dvs. at vi ikke kan henvise deg til røntgen ved mistanke om brudd. Da må du kontakte legevakten.

MR/mammografi henviser vi til unntaksvis, og kun hvis legen mener det er indikasjon for det.

Hvordan får jeg tak i henvisningen­/legeerklæringen min?

Dine henvisninger/legeerklæringer finner du under "Mine dokumenter" på Min side. Du kan også gå direkte til "Mine dokumenter" ved å logge inn med BankID på denne siden.

Skriver dere ut sykmelding?

Vi kan ikke skrive sykmelding til NAV over digital konsultasjon, med noen få unntak. Vurdering av dette er opp til den enkelte legen.

Hva kan jeg få resept på?

Vi kan som hovedregel fornye din faste medisin, men legen vil alltid gjøre en individuell vurdering. Vi skriver ikke resepter på sterke smertestillende eller beroligende medisiner (A- og B-preparater), f.eks. Cosylan, Paralgin forte og Imovane.

Som utgangspunkt starter vi ikke opp ny medisin, da dette ofte krever oppfølgning over tid. Legen vil alltid gjøre en individuell vurdering av hver enkelt forespørsel.

Jeg trenger vaksineveiledning og resept. Kan dere hjelpe?

Vi gir veiledning om hvilke vaksiner som er relevante for deg – enten det gjelder reise eller andre situasjoner. Vi kan skrive ut resepter, slik at du enkelt kan hente og sette vaksinen på et apotek du selv velger.

Kan jeg få resept på hostesaft?

Hjemmelegene kan hjelpe deg med hvordan du kan håndtere hoste. Det kan være med veiledning, medisiner og videre undersøkelser.

Det sagt, kan vi ikke skrive ut hostedempende medisiner som inneholder sløvendestoffer, som f.eks. Cosylan. Det er fordi dette klassifiseres som et narkotikum, og er vanedannende.

Kan dere gi veiledning og resept på prevensjon?

Vi kan hjelpe med veiledning om prevensjonsmiddel, samt fornyelse av resepter. Vær oppmerksom på at noen prevensjonsmidler krever jevnlig fysisk kontroll av blant annet blodtrykk.

Kan dere behandle urinveisinfeksjon?

Vi kan hjelpe deg, hvis du har urinveisinfeksjon. Legene våre gjør en vurdering av situasjon, og kan skrive ut antibiotika der det er relevant. Det er dog viktig å notere seg at legen inne i mellom har behov for at du kontakter en lege fysisk, med urinprøve. Da vil vi ikke kunne skrive ut antibiotika.

Kan jeg bestille test for kjønnssykdommer hos dere?

Vi kan hjelpe deg med både test og behandling av seksuelt overførbare sykdommer (kjønnssykdommer). Du får tilsendt et test-kit i posten, og kan ta testen hjemme. Når svaret har kommet til legen, kan vi evt. skrive ut relevant behandling til deg. Vi kan ikke starte opp behandling uten at det foreligger en positiv test.

Barnet mitt er sykt - kan dere hjelpe?

Vi kan veilede deg om håndtering av akutt sykdom hos ditt barn. Men vi har lav terskel for å anbefale fysisk undersøkelse hos lege, fordi barns tilstand fort kan forverres, og det kan være vanskelig å vurdere et barns allmenntilstand på digital konsultasjon.

Kan dere behandle forkjølelse?

Vi kan veilede deg ved plager fra luftveiene (hoste, sår hals, tett nese, bihuleplager, mv), inkludert å anbefale eller skrive ut symptomlindrende preparater. Vi kan ikke vurdere om du har behov for antibiotika, eller skrive ut sterke hostedempende medisiner (Cosylan eller Solvipect comp).

Kan dere behandle smerter?

Vi kan veilede om bruk av smertestillende medisiner. Og skrive ut eller fonye resepter på svake smertestillende, der legen vurderer at dette er relevant. Vi skriver ikke ut resept på vanedannende smertestillende (A- og B-preparater), for eksempel Paralgin forte, Nobligan og Morfin.

Kan utslett og hudproblemer vurderes digitalt?

Utslett og andre hudproblemer kan ofte visualiseres tydelig på bilder, og egner seg derfor godt til chat-konsultasjon.

Vi kan hjelpe med å vurdere de fleste tilstander i huden, og vi kan skrive henvisning til hudlege hvis det er relevant. Dette er alltid opp til den enkelte lege, og ingen garanti. Hvis det er mistanke om infeksjoner, vil vi oftest anbefale fysisk undersøkelse.

Et unntak er flåttbitt, hvor vi kan skrive ut antibiotika, hvis du har klassiske symptomer på erytema migrans.

Når skal jeg ringe 113?

Hvis du har mistanke om akutt livstruende sykdom, skal du ringe 113 - og ikke bestille time hos oss. Dette kan for eksempel være ved brystsmerter, symptomer på hjerneslag, forandringer i mental tilstand, plutselige sterke smerter, hodeskader, krampetrekninger eller større brannskader.

Kvinne i hvit skjorte som bestiller legetime på mobilen i lyse omgivelser.

Prat med en lege på video eller chat

Fullverdig konsultasjon med en erfaren lege, der du er og når du vil for deg med If helseforsikring.

Logg inn og få hjelp