Brukervilkår for Hjemmelegene

Velkommen til brukervilkårene for Hjemmelegene AS.

Takk for at du velger å bruke vår tjeneste.

Nedenfor finner du en oversikt over våre brukervilkår som gjelder for alle som besøker nettstedet vårt eller benytter seg av våre tjenester. Disse vilkårene er nødvendige for å beskytte både deg og oss, og for å gjøre det mulig å levere våre tjenester og gjøre de bedre for alle.
Vi gjør oppmerksom på at Hjemmelegene AS ikke tilbyr formidling av akutte helsetjenester og ved behov for øyeblikkelig hjelp, må du ringe 113.

1. GENERELT

Eieren av tjenesten Hjemmelegene AS og dette nettstedet er Hjemmelegene AS, et norsk selskap som er registrert i Brønnøysundregisteret med organisasjonsnummer: NO 918 605 878.
Hjemmelegene AS innehar eierskap, opphavsrett, varemerker og alle andre immaterielle rettigheter knyttet til nettstedet, samt produktene og tjenestene omtalt på nettstedet – med mindre slike rettigheter tilhører en tredjepart.
Disse tjenestevilkårene (heretter «Tjenestevilkårene») gjelder for tjenestene Hjemmelegene AS(heretter «Hjemmelegene») tilbyr og leverer.
Tjenestevilkårene gjelder mellom deg og Hjemmelegene. Ved å akseptere tjenestevilkårene, for eksempel ved å ta i bruk tjenesten, inngår du en rettslig bindende avtale med Hjemmelegene. Det er helsepersonellet som står ansvarlig for helsehjelpen ved en konsultasjon.

2. TILGANG TIL OG BRUK AV HJEMMELEGENE

2.1. TILGANG TIL HJEMMELEGENE

Denne avtalen gir deg rett til å benytte tjenestene slik de til enhver tid tilbys av Hjemmelegene. Hjemmelegene videreutvikler tjenestene fortløpende med nye funksjoner og muligheter. Hjemmelegene har også rett til å fjerne eller endre eksisterende funksjoner.

2.2. BESTILLING

Hjemmelegene er en tjeneste for formidling av timebestilling og betaling mellom helsepersonell og pasient. Ansvaret for medisinsk behandling ligger hos den enkelte helsepersonell som tilbyr sine tjenester via Hjemmelegenes  plattform.

Åpningstider for våre tjenester er spesifisert på våre nettsider.

For å bestille time må du identifisere deg med BankID. Ved bestilling legger du inn informasjon om ditt helsemessige behov. Denne informasjonen vil lagres kryptert i vår database, og vil kun være synlig for ditt tildelte helsepersonell. Hjemmelegene er ikke ansvarlig for situasjoner som oppstår som et resultat av at du har gitt feil informasjon under bestillingen.

Etter utfylt skjema vil du bli bedt om å oppgi betalingsinformasjon. Når alle opplysninger er riktig utfylt vil du motta en bekreftelse på din bestilling og du har inngått en bindende avtale med Hjemmelegene. Kun personer over fylte 16 år med et mobiltelefonnummer og gyldig BankID kan bestille en konsultasjon. Konsultasjon kan bestilles for mindreårige av deres foresatte.

Tjenesten som Hjemmelegene yter og du betaler for, er avsluttet når helsepersonellet avslutter konsultasjonen. Det er helsepersonellet og ikke Hjemmelegene som yter helsehjelp, og Hjemmelegene er derfor ikke ansvarlig for oppfølging av pasienter etter konsultasjonen. Ytterligere behov for bistand/oppfølging ivaretas enten ved direkte avtale med helsepersonellet eller gjennom ny bestilling gjennom Hjemmelegene. Ved ny bestilling vil du kunne velge mellom tilgjengelige timer, og Hjemmelegene kan ikke garantere at samme helsepersonell er tilgjengelig for konsultasjon.

2.3. BETALING OG AVBESTILLING

Hjemmelegene gjennomfører betaling på to ulike måter. Vi vil enten reservere beløpet på ditt betalingskort ved bestilling og belaste når helsepersonellet avslutter konsultasjonen. Ellers vil vi belaste ditt betalingskort umiddelbart ved bestilling.
Du vil gjennomføre betalingen gjennom Hjemmelegene, som benytter Dintero som betalingsformidler. Betalingen er underlagt Dinteros ordinære og til enhver tid gjeldende vilkår, og ved å benytte Hjemmelegene, aksepterer du også disse vilkårene.

Du kan avbestille fysiske konsultasjoner inntil 24 timer før oppsatt time. Avbestilling etter dette vil bli belastet betalingskortet. Har helsepersonellet møtt opp på den adressen du opplyste i bestillingen, må du betale full konsultasjonspris uavhengig av resultatet av dette oppmøtet.

Avbestilling av digitale konsultasjoner kan gjøres frem til konsultasjonen er igangsatt.

3. REGULERING AV ANSVAR

Hjemmelegene har som mål at tjenesten skal være operativ og tilgjengelig på dagtid (morgen til kveld) alle dager. Det kan imidlertid forekomme brudd i tjenesten og du aksepterer at Hjemmelegene ikke har noe ansvar overfor deg for avbrudd, nedetid, forsinkelser, redusert kapasitet o.l.

Dersom Hjemmelegene misligholder sine forpliktelser etter denne avtalen, skal du gi skriftlig varsel til Hjemmelegene om dette omgående, og angi hva misligholdet består i. Hjemmelegene skal deretter avhjelpe misligholdet uten ugrunnet opphold.

Dersom en av partene vesentlig misligholder sine forpliktelser etter avtalen og misligholdet ikke blir utbedret uten ugrunnet opphold etter at parten fikk varsel om dette, kan den andre parten heve avtalen. Heving av avtalen skjer med virkning fra hevingstidspunktet og fremover.

Erstatning etter denne avtalen kan kun kreves for direkte dokumenterte tap. Det kan ikke kreves erstatning for indirekte tap. Som indirekte tap skal anses bl.a. tapt fortjeneste, tap som følge av forsinket driftsstart og driftsavbrudd, tap som følge av tap av data og krav fra tredjeparter.
Du skal holde Hjemmelegene skadesløs fra eventuelle krav som andre måtte fremme mot Hjemmelegene som følge av din bruk av Hjemmelegene eller bruk som er knyttet til din brukerkonto.

Erstatningsbegrensningene i dette punkt gjelder ikke dersom misligholdet skyldes forsett eller grov uaktsomhet.

4. BEHANDLING AV PERSONOPPLYSNINGER

Som ledd i Hjemmelegenes ytelser etter avtalen, vil Hjemmelegene behandle personopplysninger om deg i form av navn, adresse, telefonnummer og fødselsnummer, samt dine bestillinger. Hjemmelegene er behandlingsansvarlig for disse personopplysningene. Formålet med behandlingen er utelukkende å levere Hjemmelegenes tjenester etter ditt ønske.

Opplysningene som samles inn om deg gjennom din bruk av Hjemmelegenes tjenester, vil kun bli utlevert til behandlingsansvarlig helsepersonell hos Hjemmelegene. Opplysninger kan også bli utlevert til andre aktører dersom det er nødvendig for å oppfylle Hjemmelegenes lovpålagte plikter.

Du har rett til å kreve innsyn i Hjemmelegenes behandling av dine personopplysninger. Du har også rett til å kreve retting eller sletting av uriktige eller ufullstendige personopplysninger.
Hjemmelegene vil alltid rette seg etter og gjennomføre de relevante bestemmelser om personvern og informasjonssikkerhet i personopplysningsloven og helselovgivningen. Vil du vite mer om Hjemmelegenes behandling av personopplysninger om deg, kan du se på våre sider: www.hjemmelegene.no/personvern. Dersom du har spørsmål kan du henvende deg på personvern@hjemmelegene.no.

Hjemmelegene er ikke databehandlingsansvarlig etter personopplysningsloven eller pasientjournalloven for eventuelle journalpliktige helseopplysninger som blir behandlet i tilknytning til din bruk av Hjemmelegene. Hjemmelegenes journalleverandør, Pridok AS, er databehandlingsansvarlig for pasientjournalopplysninger, og Hjemmelegenes helsepersonell er databehandlere for pasientjournalopplysningene. Krav om innsyn i pasientjournal kan likevel rettes til Hjemmelegene, som vil videreformidle kravet til det ansvarlige helsepersonellet.

5. ANGRERETT

Du har ikke angrerett på bestilling av konsultasjon gjort gjennom Hjemmelegene, jf. lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (angrerettloven) § 22 bokstav i.

6. OVERFØRING AV AVTALEN

Hjemmelegene har rett til å overføre avtalen til en annen virksomhet som overtar hele eller deler av Hjemmelegene. Hjemmelegene har også rett til å overføre avtalen til et annet selskap i samme konsern som Hjemmelegene. For øvrig krever overdragelse eller annen overføring av avtalen samtykke fra den andre parten.

7. TVISTELØSNING

Avtalen mellom deg og Hjemmelegene er i sin helhet regulert av norsk rett. Dersom det oppstår tvist mellom deg og Hjemmelegene om tolkningen eller rettsvirkningene av avtalen, skal tvisten først søkes i minnelighet. Dersom slike forhandlinger ikke fører frem, kan hver av partene forlange tvisten avgjort med endelig virkning ved alminnelige domstoler. Partene vedtar Oslo tingrett som verneting.